24 december 2015

#WOT deel 52: lichtfeest

Lichtfeest = viering van de terugkeer van het licht

Vóór Kerstmis
Kerst is voor mij het middelpunt van twee vrije weken. Met een zucht van verlichting heb ik vorige week donderdag de deur van mijn werk symbolisch dicht getrokken – automatische deuren. Genieten van vakantie na een heel drukke en spannende periode. Mijn contract is verlengd tot en met april, als ik eventueel moet gaan solliciteren is dat in ieder geval in een periode met beter weer.
Tijd om de boom neer te zetten, de lichtjes erin te hangen. Altijd weer spannend, doen ze het? In de dagen erna komen er meer en meer kaarsen in huis en worden de kerstlopers op tafel en op de kast neergelegd. Ik heb van de Sint meur geurkaarsen gekregen, dus die staan ook overal. Het zorgt voor veel gezelligheid, al dat kaarslicht.

Kerst
Vandaag ga ik met vriendin M de dag voor kerst vieren. Ja, vrede op aarde en wij gaan naar 'Star Wars' kijken. We compenseren daarna met een overdosis kerstfilms, waarvan ‘It’s a Wonderful Life’ wel mijn favoriet is. Maar zij heeft Netflix met nog veel meer kerstfilms, dus het programma is nog onbekend.
Eerste kerstdag is een vrije dag. Geen familie die aan me trekt om toch vooral langs te komen, ik kan dus doen waar ik zin in heb. Kerstfilms denk ik.
Tweede kerstdag wordt de zoveelste keer dat ik op die dag naar vrienden toega: traditie. Vorig jaar was historisch want we durven niet meer te tellen hoeveel drank er toen doorheen is gegaan. We hebben het nog wel eens over boswandelingen en zo en nee, we zijn niet buiten geweest.

Na Kerstmis
Ik word altijd een beetje droevig van de periode na kerst. Het is meestal koud en nat. Donker als je van huis gaat, donker als je weer thuis komt. Er is niets leuks in januari. Ik leef pas weer op als de dagen echt langer worden. Dat de langste dag, 21 december, al is geweest kan me nu nog niet troosten. Ik kan nu al genieten van het vooruitzicht van lange zomeravonden op het balkon. Dat is voor mij ook lichtfeest.

#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-52-lichtfeest/

De afbeelding komt van Pixabay

1 opmerking:

@as_ever_Irene zei

Heerlijk, die vakantie... geniet ervan!!
Alsook van je feestdagen... betere dagen met veel zon, hopelijk, liggen in het verschiet!