18 oktober 2015

#50books vraag 36: kookboeken

Vraag 36:
Welk kookboek gericht op een specifieke doelgroep heb jij in huis (gehad) waar je veel gebruik van (hebt ge)maakt?

Ik houd van lekker eten en van koken. De combinatie werkt niet altijd goed, dus afvallen kwam op een gegeven moment ook wel in de picture. Reden voor het aanschaffen van een kookboek waarbij afvallen het grote onderwerp was. Het eerste boek was “In de keuken met Rosie”, een kookboek van Rosie Daley die in die tijd (1996) de meest geliefde kokkin was van de bekendste jojo ter wereld: Oprah Winfrey. Dat waren lekkere recepten, maar wel bewerkelijk.

Jaren later schreef ik me in bij de Weight Watchers, samen met een paar vriendinnen. Dat helpt, ze kijken niet lelijk als je ze mager eten voorzet. Het 365 dagen kookboek gebruik ik nog steeds veelvuldig, het puntensysteem niet meer, dat werkt niet meer voor mij. Het grote voordeel van dat kookboek: recepten die redelijk eenvoudig te maken zijn. Een ander WW boek “In lijn met je leven” geeft ook veel informatie over voeding en beweging.

Maar mijn laatste aankoop is de leukste. Ellen Hoog is tophockeyster, ze zit in het Nederlandse team en gaat volgend jaar weer naar de Olympische Spelen. Het afgelopen jaar ben ik weer druk bezig geweest met afvallen. Dat in combinatie met de sportschool, waar ik met een personal trainer behoorlijk intensief bezig ben. Een tijdje terug verscheen een interview met Ellen in Volkskrant Magazine (sorry, kan alleen betaalde link vinden) waardoor mijn belangstelling voor haar boek gewekt werd.
Haar boek “In perfecte conditie” is een kook/fitness boek. Ze eet gezond en het liefst biologisch, gelukkig vindt ze guilty pleasures ook belangrijk. Afvallen is hard werken, maar het moet ook wel leuk blijven, anders houd je het niet vol. De recepten zijn goed te doen. De oefeningen wat minder. Maar je kan de work-outs opbouwen door te beginnen met twee work-outs per week en het uit te breiden naar drie of vier. In een video van Women’s Health Magazine heb ik dit toonbeeld van gezond leven een plank van ruim vijf minuten zien doen. Mijn record is een minuut, dat wordt nog even trainen.

#50books is in 2013 begonnen door @petepel, in 2014 voortgezet door @drspee en in 2015 weer overgenomen door @petepel.
Deze #50books vraag vind je hier.

Geen opmerkingen: