31 januari 2007

Helen Dore Boylston - Carol boeken

Allemaal jeugdsentiment. Bij het opruimen van een kast kwam ik de volgende jeugdboeken tegen, die ik heel veel jaren terug met veel plezier heb gelezen.
'Carol in het zomertheater', 'Carol naar Broadway', 'Carol op tournee', boeken over een veelbelovende jonge toneelspeelster die van alles meemaakt op toneelgebied.
De boeken zijn drie delen van een vijfdelige serie, waar ik deel twee en drie nooit van heb gelezen, namelijk 'Carol Plays Summer Stock (1942)', 'Carol Goes On the Stage (1943)', 'Carol Goes Backstage (1944)' 'Carol On Broadway (1944)', 'Carol On Tour (1948)'.
Deel 2 is vertaald als 'Carol achter de schermen'.
De boeken zijn gedateerd, ze spelen rond de Tweede Wereldoorlog, maar blijven leuk. Of ze echt een realistisch beeld geven van de Amerikaanse toneelwereld weet ik niet, daarvoor ken ik het niet genoeg.

Voor degenen die denken, 'Goh, die schrijfster ken ik'. Denk Sue Barton, de serie over de verpleegster ben ik ook tegengekomen in mijn jeugdboeken.

Geen opmerkingen: