30 juli 2015

Theater in romans: resultaat van negen jaar verzamelen

Op 1 juni 2006 begon ik ermee: "Nieuw projectje. Ik ga een artikel schrijven over toneel en romans. Wat voor voorstelling wordt er gemaakt van toneel, theater, etc. in romans en verhalen."
Oorspronkelijk had ik het bedoeld voor Haghespel, het Haagse blad voor amateurtoneel waar ik al jaren hoofdredacteur van ben. In elk nummer zou ik één of twee boeken bespreken. De praktijk was dat het vulling werd voor de niet zo volle nummers. Wat ik niet had voorzien was dat de lijst wel erg lang zou worden. Het zijn ongeveer 270 boeken. Ik heb er weer wat boeken aan toegevoegd en de lijst helemaal nagekeken en van nieuwe sterretjes voorzien.
De boeken met sterretjes zijn de boeken die ik op dit blog en in Haghespel heb besproken. Tips zijn nog altijd welkom.

Acito, Marc - Attack of the Theater People /*Hoe ik mijn collegegeld betaalde: een roman over seks, diefstal, vriendschap en musicals (Amsterdam: Contact, 2006) (How I paid for college : a novel of sex, theft, friendship & musicals' (2004))
Ackroyd, Peter* - The Lambs of London (London: Chatto & Windus, 2004)
Aleichem, Sholem – Wandering Stars (Penguin, 2009)
Alexandra, Belinda* - Wild lavender (London: HarperCollins, 2006)
Amberhill, Bevan – The bloody man: a Jean-Claude Keyes Mystery (Mercury Press, 1993)
Ambler, Eric – Judgment on Deltchev (Random House, 2002, reprint)
Ames, Jonathan* – De figurant (The extra man)(Amsterdam: Prometheus, 1998)
Anderson, Poul - A Midsummer Tempest
Anker, Robert* – Een soort Engeland (Amsterdam: Querido, 2001)
Anna, Threes – De kus van de weduwe (2003) (online te vinden op http://www.threesanna.com/nl/)
Arditti, Michael - Unity
Armour, Richard - Twisted Tales from Shakespeare
Bainbridge, Beryl* - Een ongelooflijk groot avontuur (An awfully big adventure) (Den Haag BZZToh, 1991)
Banville, John - Eclipse (London: Picador, 2000)
Bear, Elizabeth - Hell and Earth, Ink and Steel
Beauvoir, Simone de – Uitgenodigd (L'invitée, 1943)
Behn, Aphra - Oroonoko, The rover, and other works
Berggren, Mats - Vals akkoord (Amsterdam: Elzenga, 1990) (Vert. van: Örent accord)
Berkéwicz, Ulla - Adam (Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1987)
Berkman, Pamela Rafael - Her infinite variety: stories of Shakespeare and the women
Bernlef, J.* [… et al.]: 15 theaterverhalen (1989)
Beuger, Leonard – Rood haar (1995)
Beyers, Leo – De wind komt niet uit de bomen (1984)
Biskupek, Matthias – Eine moralische Anstalt : Roman mit richtigen Requisiten, letzten Vorhängen und Theaterblut (Berlin: Eulenspiegel, 1997)
Boelgakov, Michail – Het leven van de heer Molière (1973) / Zwarte sneeuw* (Black snow: a theatrical novel) (1999)
Boer, Herman Pieter de* – De artiestenuitgang (1987)
Bovenberg, Niko* – Werklicht: de avonturen van toneelknecht Kees (2002)
Boylston, Helen Dore* - Carol Plays Summer Stock (1942), Carol Goes on the Stage (1943), Carol goes Backstage (1944), Carol on Broadway (1944), Carol on Tour (1948)
Bradford, Barbara Taylor – Angel* (New York: Ballantine Books, 1993), The Triumph of Katie Byrne* (New York: Doubleday, 2001)
Brahms, Caryl - No Bed for Bacon
Brakman, Willem* – De biograaf (1983)
Bram, Christopher – Lives of the circus animals (HarperCollins, 2004)
Brandys, Kazimierz – Rondo (1991)
Brett, Simon – Series of mystery novels with Charles Paris, an actor, in the lead
Broach, Elise - Shakespeare's Secret
Broere, Rien* – De voorstelling (1998)
Brusse, M.J. – Achter de coulissen (1903)
Bryher – The player’s boy (Consortium, 2006, 1953)
Burgess, Anthony* - A dead man in Deptford (London: Hutchinson, 1993)
Burroway, Janet – Opening Nights
Byatt, A.S.* – The virgin in the garden (New York: Vintage Books, 1978)
Cappellani, Ottavio – Sicilian tragedy (Picador, 2008)
Capriolo, Paola - De vrouw in de loge: roman (Vert. van: La spettatrice) (Amsterdam: Meulenhoff, 1997)
Carroll, J.L. – The Shakespeare secret* (2007) - The Shakespeare curse* (New York: Plume, 2010)
Carter, Angela - Wise Children
Catton, Eleanor* – De repetitie (The rehearsal) (Amsterdam: Anthos, 2009)
Cervantes, Miguel – Don Quichot
Chapman, Linda - Schitteren als een ster (Bright lights) (Aartselaar: Deltas, 2004)
Charyn, Jerome – The green lantern: a romance of Stalinist Russia (Da Capo Press, 2005)
Cheaney, J.B.* - The playmaker
Cline, Rachel – What to keep (Random House, 2005)
Conran, Shirley - The revenge of Mimi Quinn (London: Macmillan, 1998)
Cookman, Lesley – Murder in Steeple Martin (Accent Press, 2006)
Cookson, Catherine* – Riley (Amsterdam: De Boekerij, 2003)
Cooney, Caroline B. - Enter Three Witches
Corsari, Willy – Nummers: roman uit het cabaretleven (1932)
Coulonges, Georges - Un comédien dans un jeu de quilles : roman (Paris: Grasset, 1987)
Couperus, Louis – De komedianten* (Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar, 1917); Eline Vere
Craft, Michael – Desert Spring: a Claire Gray mystery (Gale, 2004)
Crispin, A.C. with Deborah Marshall* - Serpent's gift (Starbridge; book 4) (New York: Ace Books, 1992)
Cuneo, Anne - Objets de splendeur: Mr. Shakespeare amoureux (Paris: Denoël, 1997)
Dale, Dexter – Death in the theatre (1935)
Danella, Utta – Liefde in de hoofdrol (Unter dem Zauberdach, 1976)
Davies, Robertson - The Salterton trilogy / Tempest–tost (1991)
Davis, Lindsey - Last act in Palmyra (1996) (Marcus Didius Falco; 6)
Degenhardt, F.J. – Der Liedermacher: Roman (1982)
Delbanco, Francesca – Ask me anything (Norton, 2005)
Dickens, Charles – Nicholas Nickleby
Dijk, Cas van* - Het scherm gaat op (Amsterdam: Van Holkema & Warendorff, [1939])
Drabble, Margaret* – The Garrick Year (1983)
Dullemen, Inez van* – Het gevorkte beest (1986)
Dumans, Margaret – How to succeed in murder (Poisoned Pen Press, 2006)
Duyns, Don* - Buigen (Amsterdam: Contact, 2007)
Énard, Jean–Pierre – Le voyage des comédiens (1981)
Fabricius, Johan – Goldoni, herinneringen van een oude pruik, vrij – zeer vrij – naar de 'Memorie' (1963)
Fairstein, Linda* – Death dance (2006)
Fforde, Jasper* - Something rotten (London: New English Library, 2004)
Findley, Timothy* - Spadework: a novel (New York: HarperCollins, 2002)
Fitzgerald, Penelope - At Freddie's (1982)
Ford, Alan - Thin ice (London: Weidenfeld & Nicolson, 2006)
Fournel, Paul - Un homme regarde une femme: roman (Paris: Seuil, 1994)
Francis, Dick* – Wild horses (1994)
Frank, Christopher - Josepha: roman (Paris: Seuil, 1979)
Frazer, Margaret – A play of Dux Moraud (Penguin, 2005); A play of lords (Penguin, 2007); A play of knaves; A play of Isaac (Joliffe mystery series)
Freed, Lynn – Home ground (1986)
Frenkel Frank, Dimitri – Een vrouw uit de provincie (1987), Hamlet's whisky (Amsterdam: Manteau, 1984)
Friedman, Bruce Jay – Violencia!: a musical novel (Grove/Atlantic, 2001)
Frost, Sue – Verander de tijd (Redeem the time, 1997)
Gaiman, Neil - The Sandman, Volume 3: Dream Country / The Sandman, Volume 10: The Wake
Garrett, George – Entered from the sun: the murder of Marlowe
Giphart, Ronald* – Gala (boekenweekgeschenk, 2003)
Goethe, Johann Wolfgang von – Wilhelm Meisters theatralische Sendung (1795/96); Wilhelm Meister’s apprenticeship (Princeton University Press, 2005, reissue)
Golding, Julia – The Diamond of Drury Lane, Cat among the pigeons
Gooden, Philip – Sleep of death* (London: Robinson, 2000), Death of Kings (2001); The Pale Companion* (2002); Alms for Oblivion (2003); Mask of Night (2004); An Honourable Murder (2005); The Salisbury Manuscript (2008)
Goodman, Carol* – The sonnet lover (London: Piatkus, 2007)
Gordon, Alan – Thirteenth night (1999)
Gradov, Kirill - Aan de grond (Amsterdam: Bakker, 1986)
Graham, Caroline – Death of a Hollow Man
Gratz, Alan - Something Rotten
Grazebrook, Sarah – Foreign parts (1999)
Grunberg, Arnon* - Figuranten (Amsterdam: Singel Pocket, 2002
Guha, Tara – Untouchable things
Haines, Carolyn – Ham bones (Kensington, 2008)
Harper, Karen* – Mistress Shakespeare (New York: Putnam, 2009)
Harper, Suzanne - The Juliet Club
Hart, Ellen – Stage fright (Minotaur Books, 2004)
Hawke, Simon - A mystery of errors (2000) / The slaying of the Shrew (2001) / Much ado about murder (2002) / The merchant of vengeance* (2003)
Hébert, Anne – De verboden stad (Le premier jardin) (Paris: Seuil, 1988)
Heffner, Doris Maye – Destiny’s detour (Buy Books on the Web.com, 2006)
Herling Gustav* – Een witte nacht van liefde: theatrale roman (2001)
Hoyt, Sarah A. - All Night Awake, Any Man So Daring, Ill Met by Moonlight
Huggins, David - Me me me (London: Faber and Faber, 2001)
Ickler, Glenn – Stage fright (SterlingHouse, 2005)
James, P.D.* - The skull beneath the skin (1982) (Cordelia Gray mysteries; 2)
Japin, Arthur* - De klank van sneeuw: twee novellen (Amsterdam [etc.]: De Arbeiderspers, 2006)
Johansen, Iris – An unexpected song (Bantam Books, 2006)
Jones, Steven Philip – King of Harlem
Jong, Carla de* – Outcast (Amsterdam: Arbeiderspers, 2010)
Jordan, R.T. – Final curtain (Kensington, 2009)
Kaplow, Robert* – Me and Orson Welles (Penguin, 2005)
Kellerman, Faye - The Quality of Mercy
Keneally, Thomas – The playmaker (Touchstone, 1993)
Kerr, Katharine [et al.] - Weird Tales from Shakespeare
Klein, Lisa - Ophelia
Kleypas, Lisa – Because you’re mine (Avon, 1997)
Koch, Herman* – Zomerhuis met zwembad (Amsterdam: Anthos, 2011)
Koevoets, Pamela – Bazen en slaven: een zwarte komedie (1991)
Korda, Michael – Het rode doek (Curtain : a novel, 1991)
Lainé, Pascal - De twijfelaarster (Breda: De Geus, 1994) (Vert. van: L'incertaine)
Lanigan, Damian - The chancers (London: HarperCollins, 2003)
Lee, Lilian - Afscheid van mijn minnares (Farewell to my concubine) (Houten: Van Holkema & Warendorf, 1993)
Lehmann, Stephanie – Thoughts while having sex (Kensington, 2003)
Leroux, Gaston – The phantom of the Opera
Lessing, Doris* – Terug naar de liefde (Love, again, 1995)
Lewis, Stewart – Relative Stranger (Alyson publications, 2008)
Litt, Toby – Corpsing
Livingston, Lesley – Wondrous Strange, Darklight, Tempestuous (Wondrous Strange 1-3)
Loo, Tessa de* – Rookoffer (Boekenweekgeschenk 1987)
Lovesey, Peter – Stagestruck
Lubach, Arjen* – Magnus (Amsterdam: Uitgeverij Podium, 2011)
Lurie, Alison* - Foreign affairs (1984)
Lynch, Scott* – The Republic of Thieves (New York: Del Rey, 2014)
Macbain, Ed* – Het doek valt (The last dance) (Weert: Van Buuren, 2000)
Malone, Michael – The delectable mountains: or, entertaining strangers (Sourcebooks, 1992); Foolscap: or, the stages of love (Sourcebooks, 2002)
Malton, H. Mel – Cue the dead guy: a Polly Deacon Murder Mystery (Napoleon, 2004)
Mann, Heinrich – Professor Unrat (1981)
Mann, Klaus – Mephisto, Roman einer Karriere (1936)
Mantchev, Lisa – Eyes like Stars, Perchance to Dream, So Silver Bright (Théâtre Illuminata 1-3)
Marsh, Ngaio - Enter a murderer (1935) (Roderick Alleyn; 2) / Final curtain* (Laatste scène) (1947) (Roderick Alleyn; 14) / Opening night (Roderick Alleyn; 16) / Death at the Dolphin (Roderick Alleyn; 24) / Light thickens (1982) (Roderick Alleyn; 32) / Photofinish* (1980)
Marston, Edward – The amoureus nightingale* (2001), The Queen's Head; The Merry Devils; The Trip to Jerusalem; The Nine Giants; The Mad Courtesan; The Silent Woman; The Roaring Boy; The Laughing Hangman; The Fair Maid of Bohemia; The Wanton Angel; The Devil's Apprentice; The Bawdy Basket; The Vagabond Clown; The Counterfeit Crank; The Malevolent Comedy; The Princess of Denmark; The king’s evil (2000)
Mast, Jan van der* – Mijn Hamlet! (2005)
Mátesis, Pavlos - De moeder van de hond (Amsterdam: Bakker, 1997)
Mattson, Olle - De trommel en de kruidenmand: Een zweedse schrijver
Maugham, W. Somerset – Theatre (1937)
McDermott, Keith – Acqua Calda (Westview Press, 2006)
McDevitt, Jack* - Time travelers never die (New York: Ace Books, 2010)
McGown, Jill – Scene of crime (Random House, 2002)
McKinley, Tamara* - Droomvlucht (Dreamscapes) (Baarn: De Kern, 2007)
McNaught, Judith* – Verscheurd door het verleden (Perfect, 1994), Fatale nacht (Someone to watch over me, 2003)
Meijer, Daphne – Het plezier van de duivel (1995)
Merritt, Stephanie – Real
Merschmeier, Michael – Berliner Blut: Roman (1997)
Michael, Judith - Acts of love (New York: Crown, 1997)
Mik, Edzard* - Bleke hemel (Amsterdam: Contact, 2007)
Milan, Courtney – Unraveled
Moer, Maria van der – Een gebroken schommeltouw (1982)
Moore, Christopher – Fool (2009)
Morgan, Jude* – Symphony (2006)
Mulisch, Harry – Het theater de brief en de waarheid: een tegenspraak* (2000), Hoogste tijd* (1985)
Murdoch, Iris* - The sea, the sea (1978)
Nersenian, Arthur – Unlubricated (HarperCollins, 2004)
Nicholls, David* – The understudy (2005)
Nye, Robert - Mrs. Shakespeare: The Complete Works, The Late Mr. Shakespeare* (London: Chatto & Windus, 1998)
O’Neill, Vincent H. – Death Troupe
Ooms, Amanda - Noodzaak (Amsterdam: Prometheus, 1993) (Vert. van: Nödvändighet)
Orton, Joe - Head to toe
Otten, Bep - De open plaats (Amsterdam: Nederlandsche Keurboekerij, 1944)
Pacter, Trudi - Wild child (New York: Pocket Books, 1996)
Paine, Michael – Stage fright (Penguin, 2006)
Phillips, Susan Elisabeth – What I did for love (Morrow, 2009)
Plaidy, Jean – Goddess of the Green Room
Prager, Emily - Clea en Zeus divorce (New York: Vintage Books, 1987)
Pratchett, Terry – Wyrd sisters* (1988) (Discworld; 6), Lords and Ladies (1992) (Discworld; 14), Maskerade* (1995) (Discworld; 18)
Priestley, J.B. – Lost empires : being Richard Herncastle's account of his life on the variety stage from November 1913 to August 1914 (1965)
Prose, Francine – Glorious Ones (HarperCollins, 2007)
Putney, Mary Jo – One Perfect Rose
Quesada, Roberto - Big Banana (Barcelona: Seix Barral, 2000)
Reed, Ishmael – Reckless Eyeballing (Dalkey Archive Pres, 2000)
Reijn, Halina* – Prinsesje nooitgenoeg (Amsterdam: Prometheus, 2005)
Reijn, Rob van – Voetlicht & vetpotten : roman over Jan van Well in en om de schouwburg : een kroniek van Amsterdam 1772– 1818 (2000)
Renault, Mary - The mask of Apollo
Resnick, Laura* – Vamparazzi (New York: Daw Books, 2012)
Roberts, Nora – Command performance
Rojas, Fernando de - The Celestina; a novel in dialogue (1959)
Römer, Peter* – Chantage (Amsterdam: De Fontein, 2012)
Rooij, Jan de - Bouillabaisse (Baarn: De Prom, 1986)
Roth, Philip* – The Humbling (London: Cape, 2009)
Rousseau, François–Olivier – L'heure de gloire (1995)
Rudetsky, Seth - Broadway Nights: A Romp of Life, Love, and Musical Theatre
Saalborn, Louis – De vader en de zoon : roman (1934)
Sagan, Françoise - Het onopgemaakte bed (vert. van Le lit défait) (Amsterdam: De Boekerij, 1987)
Saris, Leni* - Wereld in droom (Westfriesland, 1963), Mijn leven, ons leven (Westfriesland, 1972)
Scarron, Paul – Wanfortuin der komedianten (Le roman comique, 1651-1657)
Schaik–Willing, Jeanne van – Na afloop: dramatische kronieken (1957)
Schmidt, Gary D. - The Wednesday Wars
Schulman, Sarah - Girls, visions, and everything
Selfors, Suzanne – Saving Juliet
Shaffer, Louise – Family acts (Random House, 2007)
Shanman, Ellen – Right before your eyes (Bantam Books, 2007)
Sheed, Wilfrid – Max Jamison: a novel (1986)
Sherrin, Ned - Scratch an actor (London: Sinclair-Stevenson, 1996)
Silbert, Leslie* – De verspieder (The intelligencer) (Amsterdam: De Bezige Bij, 2004)
Simenon, Georges - De groene luiken (vert. van: Les volets verts) (Utrecht: Bruna, 1956)
Simmons, Dan – Ilium; Olympos
Smiley, Jane* - A thousand acres (London: Flamingo, 1992)
Smith, Kay Nolte – Catching fire (1982), Venetian Song* (1994)
Smith, Sarah - Chasing Shakespeares
Sontag, Susan* – In Amerika (In America, 2001)
Spencer, Charles – Under the Influence
Spoor, Laurens* – Personen, personages: roman (Amsterdam: Van Gennep, 1996)
Stancanelli, Elena – Le attrici (2001)
Starling, Boris* – Storm (Amsterdam:*Mpact, 2001)
Steenbergen, Lou – Koen : de jongen die niet zo nodig moest (1984)
Swerling, Beverly – Juffie Kane
Tey, Josephine* - The daughter of time (1951) (Alan Grant mysteries; 4)
Thijs, Ger – Grote gevoelens of: Mijn leven in de kunst (Amsterdam: De Harmonie, 1985), Het openluchttheater van Oklahoma (1993), Een sterke afgang (2002)
Thompson, Kate – Een lange hete zomer (It means mischief, 1998)
Tiffany, Grace - My father had a daughter: Judith Shakespeare's Tale; Will
Tracy, Virginia – Merely players: stories of stage life (1909)
Trigiani, Adriana* – Lucia, Lucia (New York: Random House, 2003)
Turtledove, Harry* - Ruled Britannia (New York: Great American Library, 2004)
Unsworth, Barry* – Zinnespel (Morality play, 1995)
Upson, Nicola* – An expert in murder (Josephine Tey mysteries series) (HarperCollins, 2009)
Van Heulendonk, Guido* - Paarden zijn ook varkens (Amsterdam: De Arbeiderspers, 1995)
Varley, John - The golden globe (1999)
Verbruggen, Dirk – De liefdeseter (1993)
Vervuurt, Ad – 130 jaar Schinderhannes in Roermond, 1865–1995 (1995)
Veterman, Eduard – Naakte maskers: tooneel–roman (1926)
Vries, Dolf de* - Laat me maar (Amsterdam: Leopold, 1993)
Vries, Theun de – Baron. De wonderbaarlijke Michel Baron, zijn leermeester Molière en de praalzieke zonnekoning (1987)
Wassing, Gerrit – Alkestis in Brantgum : een verhaal (2000)
Wellman, Mac – Q’s Q: an arboreal narrative (Consortium, 2006)
West, Rebecca - Sunflower (London: Virago, 1986: onvoltooide, in de jaren twintig geschreven roman)
Whyte, Christopher* – The cloud machinery (2000)
Wiazemsky, Anne – Canines (1993)
Wijnberg, Nachoem M.* – De opvolging (2005)
Williams, Tad* - Caliban's wraak (Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1995) (Caliban's Hour)
Winfield, Jess - My name is Will: a novel of sex, drugs, and Shakespeare
Winsor, Kathleen – Calais. Op vleugels van een droom (Calais, 1979)
Winter, Leon de* - De hemel van Hollywood (Amsterdam: De Bezige Bij, 1997)
Wodehouse, P.G. – The little warrior (1st World Library, 2006, ook verschenen als Jill the Reckless)
Wolfe, Gene* - An Evil Guest (Tor Books, 2008)
Woolf, Virginia* - Between the acts (London: Hogarth Press, 1970)
Zadelhof, Willem van* - Vuur stelen (Amsterdam: Meulenhoff, 2008)
Ziesel, Kurt – Der Preis des Ruhms: Roman einer Schauspielerin (1989)

#WOT deel 31: voetbal

Voetbal, het woord van deze week. Ik wilde @drspee terug tweeten dat ik hier wel wat mee kon. Hootsuite kreeg er prompt de hik van, er werd dus niet getwitterd.

Het is een beetje een jeugdtrauma, dat voetbal. Als jongste in een gezin met drie broers en twee ouders die allemaal gek op voetbal waren, kan je je wel voorstellen dat de tv zondagavond standaard op Studio Sport stond. Ik was de enige, echt de enige thuis die er niets om gaf. Ik las dus op die zondagavonden. Toen ik eenmaal het huis uit was maakte ik altijd grapjes tegen mijn broers dat op mijn tv geen voetbal kwam. Lekker rustig.

Maar ja, we hebben nog buren, we leven niet alleen op de wereld, we zijn niet Rémi, dus moeten we verdragen dat ten tijde van Europese kampioenschappen en Wereldkampioenschappen de straat oranje gekleurd wordt. Is jullie ook wel eens opgevallen dat bij vrijwel niemand oranje echt staat? Meestal zien mensen er nogal… oranje uit, flatteus is het in geen geval.

Het gevolg van het jeugdtrauma en jarenlang passief Studio Sport meekijken is wel dat ik de namen van die voetballers nog steeds ken. Ik ga zelfs lachen als ik Jack van Gelder weer hoor in zijn commentaar tijdens de wedstrijd Argentinië - Nederland van het WK 1998: “Dennis Bergkamp, Dennis Bergkamp, Dennis Bergkamp!”.
Maar het is gelukkig nog steeds zo, op mijn tv: geen voetbal.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-31-voetbal/

24 juli 2015

#WOT deel 30: googelen

De gevleugelde uitspraak bij Twee voor Twaalf: dat zoeken we op. Ik gebruik de kreet zelf vaak in mijn werk. Zaten de kandidaten vroeger – ik ook trouwens – met een encyclopedie en andere handige boeken, tegenwoordig is Google de uitkomst.

Als informatiespecialist is mijn lievelingswerkwoord googelen. Ja, natuurlijk weet ik van het bestaan van andere zoekmachines als DuckDuckGo en weet ik dat Google graag alles van me wil weten. Maar het blijft wel de zoekmachine die ik het meest gebruik omdat ik er gewoon de beste resultaten mee krijg. Ook Google Scholar is een geliefde site. Google Afbeeldingen is vaak in beeld als ik bezig ben voor dit blog. Google Maps gebruik ik voor routebeschrijvingen, maar ook vaak voor mijn werk, als ik een onbekend plekje moet vinden. Google Earth is dan trouwens ook geweldig.
En ik heb GMail, wie niet zou ik bijna willen zeggen.

Het wordt pas erg als Google het besluit neemt iets af te sluiten en het googelen wat minder wordt. Google Reader bijvoorbeeld. Ik gebruikte hem graag en veel en moest noodgedwongen een andere feeds reader kiezen. Feedly is gelukkig ook heerlijk om mee te werken, maar triest blijft het wel. Je bent toch afhankelijk van een commercieel bedrijf voor iets dat je dagelijks gebruikt.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-30-googelen/

20 juli 2015

Beeldvorming: #50books, vraag 28

Vraag 28:
In hoeverre is het belangrijk voor jou dat je een hoofdpersoon kunt visualiseren op basis van de aanwijzingen in de tekst?

Het is voor mij erg belangrijk dat ik een hoofdpersoon kan visualiseren, omdat het voor mij een teken is dat ik gegrepen word door het boek. Eventuele aanwijzingen zijn dan wel aardig. En ik heb bij uitstek het boek gevonden waarbij dat voor mij totaal onmogelijk was.
Het gaat om Gene Wolfe, “An Evil Guest”.

Ik heb toch heel veel gelezen, maar dit moet bij uitstek het vreemdste boek zijn dat ik ooit heb gelezen. Het verhaal lijkt heel leuk. Een Science Fiction verhaal dat 100 jaar in de toekomst speelt en vertelt over Cassie Casey. Ze is actrice en speelt redelijk succesvol in toneelstukken. Zij wordt verliefd op twee mannen, een mysterieuze privé detective en een machtige rijke man. Deze rijke man is op een planeet geweest waar een volk van intelligente buitenaardse wezens woont en daar heeft hij vreemde dingen geleerd. Tot zover is het verhaal toch redelijk duidelijk. En dan ga je lezen en wordt het volslagen onbegrijpelijk.

Gene Wolfe wordt op Goodreads geroemd om zijn beschrijvingen van personages. Die heb ik dan toch even gemist. Dit boek blinkt uit door het totaal niet beschrijven van personages. Er wordt nog geen haarkleur genoemd. Ik word als lezer in het verhaal gegooid, krijg er geen beeld bij en daardoor worden de personages volstrekt niet interessant.

Het boek wordt geroemd als een mix van genres, maar dan nog, dat beeld, dat heb ik dus niet. Dat krijg ik wel een beetje met één van de aanprijzingen, namelijk “pulp thriller”. Dat beeld wordt versterkt door de omslag, waarop een femme fatale staat in een zwoele pose. Jean Luc Picard kwam bij me op met zijn voorliefde voor detectives uit de jaren dertig. En dat beeld houd ik dus over van een science fiction verhaal dat 100 jaar in de toekomst speelt.

#50books is in 2013 begonnen door @petepel, in 2014 voortgezet door @drspee en in 2015 weer overgenomen door @petepel.

19 juli 2015

Scott Lynch – The Republic of Thieves (New York: Del Rey, 2014)

Dit heerlijke boek is deel 3 in The Gentlemen Bastards, een serie waar ik al dol op ben vanaf het eerste deel, “The Lies of Locke Lamora”. Ik heb wat met boeken waarin de hoofdpersoon een jonge schurk is. Dit derde deel draait om de avonturen van Locke en Jean, die dit maal in een stad gaan proberen de verkiezingen te manipuleren. Ze komen hier een oude liefde van Locke tegen, Sabetha, zij is hun tegenstander in dit avontuur. In hun jeugd werden ze met hun vijven – ook de tweeling Calo en Galdo – door Chains opgevoed tot dieven.

Het onderdeel van het boek wat het voor mij een onderwerp maakt in mijn toneelromans-serie is het uitstapje naar de jeugd van de drie hoofdpersonen. Ze worden naar een andere stad gestuurd om hun opleiding als dief te voltooien en hun partnerschap te testen. Ze krijgen de opdracht zich daar aan te sluiten bij een toneelgroep en in een stuk te spelen. Dat stuk is “The Republic of Thieves”. Niets gaat natuurlijk zoals het zou moeten en het begint al met het feit dat de leider van de toneelgroep, Jasmer Moncraine in de gevangenis zit omdat hij een edelman heeft geslagen. Natuurlijk krijgen ze Moncraine eruit. De rest van dit deel van het verhaal gaat over het tot stand komen van de voorstelling, waarbij ook de beschrijving van de kostuums zeer lezenswaardig is. Zie de omslag van dit boek ter illustratie.

Het verhaal springt van het verleden naar het heden, waarbij je goed moet opletten, omdat je anders dingen mist. Lynch schrijft goed en meeslepend, en dan is het wel jammer dat ook hij zich bezondigt aan de misdaad van veel fantasyschrijvers: alsmaar doorlopende series. In september komt het vierde deel uit. Dat wordt weer ongeduldig wachten.

16 juli 2015

WOT deel 29: dip

M, één van mijn beste vriendinnen, wandelt graag op verjaardagen en andere gelegenheden mijn keuken in, vraagt, “heb je mayonaise, liefst die met yoghurt?”, en mengt dat vervolgens met allerlei kruiden die ze uit de kast haalt. Resultaat, minstens één verrukkelijke dipsaus, vaak twee, voor bij verschillende dingen zegt ze.

Dat is één betekenis van het woord van deze donderdag. De andere variant, namelijk de “geestelijke inzinking van korte duur” heb ik ook wel eens. Vorige week nog, een dipje na een heel ons dat ik was aangekomen. Ik heb mezelf heel snel uit die dip gemept, want hallo, één ons? Waar hebben we het over? Na vier kilo eraf in even zoveel weken? Ja maar, ja maar… Daar ben ik dus ook goed in, dipjes onderhouden, zorgen dat de korte duur van iets langere duur wordt.
Ik dip, jij dipt, we hebben gedipt, we hebben een dip gehad. En ik hoop dat het de lekkere betekenis was.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-29-dip/

9 juli 2015

Zomerleeslijst

Half juni ging de #50books vraag al over de zomerleeslijst en toen heb ik er een oude klassieker op geplaatst, namelijk ‘The Lord of the Rings’, een oude getrouwe die ik eigenlijk wel wil herlezen.
Ook de Volkskrant liet niet na me te wijzen op stapels ongelezen boeken. De meesten zijn niet mijn ‘cup of tea’ helaas.
Nu de zomer werkelijk is aangebroken (zie #WOT27) vind ik het tijd voor mijn eigen zomerleeslijst. En Tolkien staat inderdaad in het rijtje.
Maar een boek dat ook op de herleeslijst komt is ‘Snare’ van Katharine Kerr. Heerlijk boek.

En dan heb ik nog een paar biografieën die al een tijdje ongelezen op de plank staan. Eén daarvan wil ik lezen voor de goede man gaat verhuizen: ‘The Bridge’ van David Remnick, over Barack Obama.
Martin Bossenbroek, ‘De boerenoorlog’, ik heb college van hem gehad, en ik heb voor hem gewerkt, dus zijn boek staat ook in het rijtje.

Nog zo’n nonfictie die ik eigenlijk deze zomer wil lezen, in september komt hij een lezing en een workshop houden in Nederland, ik ben nu net in zijn boek ‘The Atlas of New Librarianship’ begonnen. Ik heb het natuurlijk over David Lankes.

Donna Tartt, ‘The Goldfinch’ is naar boven verhuisd in het te lezen rijtje nu ik het schilderijtje live heb gezien in het Mauritshuis. Ik was daar tijdens een rondleiding van de Vrije Academie.
‘Wetboek voor bloggers’, van Charlotte Meindersma, ik volg haar blog en haar tweets, het boek heb ik bij verschijnen meteen besteld, maar ligt nog op de te lezen stapel.

Maar eerst eentje waar ik al in bezig was: ‘Republic of Thieves’ van Scott Lynch, deel drie van de Gentleman Bastard serie, waar ik al gek op ben sinds boek 1: ‘The lies of Locke Lamora’.

Ambitieus? Brede belangstelling? Ja, absoluut. Leidend is wel geschiedenis en SF en Fantasy. Maar de zomer is zo aanlokkelijk om gewoon avond na avond op het balkon te lezen. Zelfs met een hittegolf is het daar prima toeven.

En? Heb je ook een zomerleeslijst?


2 juli 2015

#WOT deel 27: geluk


Wat is geluk? Ik kan het met één woord zeggen: zon.
Ik ben een zomermens. Ik word er vrolijk van, heb meer energie, ben graag buiten en geniet van de warmte. Heerlijk. Daar word ik gelukkig van. Lekker zonder jas naar buiten, er niet om malen als er een buitje voor het stof valt. Hittegolf? Who cares?

De Nederlandse hobby van klagen over het weer – te warm, te koud, te winderig, te nat – ik doe er niet aan mee. Je zal me daar hoogstens op betrappen ergens in februari als het voor de zoveelste keer ijs- en ijskoud is en het zo spekspiegeltjeglad is dat ik niet meer kan fietsen.
En weet je wat nog meer geluk is? Het feit dat we met zijn allen de afgelopen maanden steen en been hebben geklaagd over de temperatuur in ons prachtige nieuwe kantoorgebouw, het was veel te koud. En nu? Nu is het precies goed. Dat is geluk.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-27-geluk/

25 juni 2015

#WOT 26: Kunst

In de serie Write on Thursday is dit deel 26

Kunst met een grote K: het Nationaal Toneel in het Zuiderstrandtheater met “Genesis”, een voorstelling met prachtige acteurs waar ik buitengewoon veel van heb genoten.
Kunst met een kleine k: ADODVS, een Haagse amateurgroep waar ik kort geleden was voor hun voorstelling “De dochter van de boevenkoning”. Evenveel enthousiasme, bijna even goed acteren. Ook buitengewoon veel van genoten.
Kunst als linkse hobby waar volgens sommige mensen teveel geld aan wordt uitgegeven. In Den Haag hebben we een amateurtoneelgroep die De Linkse Hobby heet, een naam waar ik me erg vrolijk om kan maken.

Maar helaas wordt kunst als een linkse hobby beschouwd, niet alleen in mijn toneelhoek, maar ook in andere takken. Links en rechts worden gerenommeerde instituten, orkesten en toneelgroepen met opheffen bedreigd omdat de geldkraan wordt dichtgedraaid. Er wordt niet gekeken naar continuïteit of het bewaren van erfgoed, alleen maar naar geld.
En dan maak ik me zorgen over de berichten deze week in de krant dat de bezuinigingen voor de kunst nog lang niet afgelopen zijn. We hebben het rijk gehad, de provincies en nu krijgen we de gemeentes die ook nog ergens geld vandaan moeten halen.
En dan wordt het echt een luxe goed, terwijl kunst iets is waar je zo vrolijk van kan worden en zoveel energie van kan krijgen.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: kunst

14 juni 2015

#50books zomerleeslijst 2015

Vraag 24:
Welk boek mag volgens jou niet ontbreken op de #50books zomerleeslijst 2015?

Een vraag die ik wel moest beantwoorden.
Mijn weersverwachting: lange zonnige dagen, uitstekend geschikt om ’s avonds bij thuiskomst op het balkon te gaan zitten waar ik vanaf ongeveer 4 uur volop zon heb. Mijn kast met nog te lezen boeken staat vol en mijn e-reader ook, dus ik heb volop te kiezen. Maar wat ik ook maar weer eens tevoorschijn trek: Tolkien, The lord of the Rings trilogie.
Toen de films net uit waren, heb ik de Engelse editie gekocht. De Nederlandse editie stond al jaren in mijn kast, maar de vertaling kon me niet bekoren. De Engelse editie wel, ik heb hem drie keer gelezen, hij is geloof ik zelfs een keer mee geweest op vakantie.
Vandaar mijn nominatie voor de zomerleeslijst, J.R.R. Tolkien, The Lord of the Rings, en als we dan toch bezig zijn: The Hobbit, die heb ik namelijk ook nog in een Engelse editie liggen.

31 mei 2015

Managing the One-Person Library

Larry Cooperman (2015), “Managing the one-person library”, Amsterdam: Chandos Publishing (Chandos Information Professional Series)

Dit boekje richt zich op solo-bibliothecarissen die een kleine bibliotheek moeten runnen en onderhouden. Onderwerpen van de hoofdstukken van dit werkje zijn bijvoorbeeld marketing, professionele ontwikkeling, collectievorming, IT, catalogiseren en tijdschriften (in hetzelfde hoofdstuk) en personeel.
Die laatste is een vreemde eend in de bijt in een boek over solobibliothecarissen, maar is ook weer gericht op vrijwilligers.
Cooperman – een ervaren solo-bibliothecaris – wilde zijn ervaringen delen met andere solo-bibliothecarissen.

Als solo-informatiespecialist in een groot commercieel bedrijf zou dit voor mij een nuttig boekje moeten zijn. En dat was het op zich wel, maar eigenlijk ook niet. Het boek zet keurig netjes op een rijtje waar het in het werk allemaal om gaat. Maar het gaat meer over het beheer van een bibliotheek en niet zo zeer over de inhoud, namelijk informatiemanagement. Het beheer van de bibliotheek is voor mij een bijzaak. Een bijzaak die ik wel moest leren toen ik in deze baan begon, maar niet het belangrijkste is in mijn werk. Mijn doel is mijn collega’s duidelijk te maken welke informatie we in huis hebben en kunnen krijgen.

Nog een nadeel van dit boek: het is uitstekend te gebruiken als je net begint als solo-bibliothecaris/informatiespecialist/informatiemanager. Werk je zoals ik, al jaren bijna alleen of alleen, dan is het minder goed te gebruiken, want dan worden er toch een aantal open deuren ingegooid.
“Learn to adapt to change” (p. 5) dat moet je niet alleen doen als solopersoon, maar ook als één van vele informatiespecialisten. Ik geloof niet dat ik een functie kan opnoemen waar in twintig jaar tijd zoveel veranderingen zijn opgetreden als in dit werk.
Een ander nadeel: de case studies zijn niet altijd nuttig omdat het niet mijn ‘line of work’ is. Cooperman noemt wel diverse voorbeelden voor solobibliotheken, zoals openbare, school- en universiteitsbibliotheken, maar zijn casestudies komen bijvoorbeeld niet uit bedrijfsbibliotheken waar mijn werkkring en dus interesse ligt. Dat is niet te verwonderen, want hij is zelf solobibliothecaris in een academische bibliotheek, dus zijn netwerk ligt ook daar, maar voor het zijn wel heel andere situaties.

Was het nou nuttig, kan ik mezelf afvragen? Ja, want ik had wel wat aan de literatuurverwijzingen in het boek die me verwezen naar tijdschriften die ik niet kende, artikelen die bijzonder interessant waren en ook blogs waar ik nog veel meer nuttige informatie kan vinden. Want die regel van Larry Cooperman hanteerde ik al: blijven leren. Het internet is rijk aan informatieve blogs, zeker voor informatiespecialisten.

Een artikel met infographic over het boek kun je hier vinden.
Elsevier verkoopt het boek hier als boek en e-pub en hier in hoofdstukken.


21 mei 2015

#WOT deel 21: Publiek

In de serie Write on Thursday is dit deel 21

Pu•bliek (het; o; meervoud: publieken)
1 de mensen, de bezoekers enz. in een openbare zaal, een stadion
2 het volk, de massa
3 in het publiek optreden in het openbaar

Ik reken mezelf tot redelijk braaf en aandachtig publiek bij theatervoorstellingen. Ik speel zelf amateurtoneel, ik weet dat het fijn is als het publiek de aandacht bij die mensen op het toneel heeft.
Ik kan me aansluiten bij Martha, publiek hoort bij theaterergernissen. Al die ergernissen herken ik ook wel, maar ik heb toch een aanvulling die met stip nummer 1 kan worden in een top-8.

Herkent u het? Fijne voorstelling gezien, en dan doel ik vooral op musicals, want daar lijkt het toch het meest voor te komen. U heeft genoten en u zit nog na te genieten en luid te klappen en om u heen gaat – bijna – iedereen overeind. Nee, niet iedereen, want u houdt stand. U heeft geen last van uw voeten of uw rug, maar staan hoort bij een voortreffelijke voorstelling, niet bij iedere voorstelling die u bezoekt.

Zo, ik heb gezegd.

Wat ik iedereen nog wil aanraden: lees Herman Pieter de Boer, in zijn bundel Artiestenuitgang, vind je het verhaal De dame die niet van staande ovaties hield. Hij kan het veel beter verwoorden dan ik.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.
Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-21-publiek/



2 april 2015

#WOT deel 14: Pasen

#WOT deel 14: Pasen

Al een tijdje wilde ik meedoen aan #WOT: Write on Thursday. En deze donderdag had ik daar de tijd voor.

Zoekend naar de #WOT van deze donderdag op twitter blijkt het ook voor World of Tanks te worden gebruikt, @drspee met haar #WOT vond ik met moeite terug in deze brij van #hashtags.

Het woord van deze donderdag was Pasen, het belangrijkste Christelijke feest van het jaar, naast Kerstmis één van de belangrijkste feesten.
Wat heeft dat voor betekenis voor me? Niet veel eigenlijk. Ik ben hervormd gedoopt, maar heb geen kerkelijke opvoeding, en die Paasdagen hadden hooguit de betekenis van een extra vrije dag.

De laatste vijf jaar heeft de EO onbedoeld gezorgd voor een extra traditie in de vorm van ‘The Passion’. Het is de titel van een Nederlands muzikaal-bijbels evenement dat sinds 2011 jaarlijks op Witte Donderdag wordt gehouden, telkens op een andere locatie. in de eerste editie in 2011 werd de rol van Jezus door Syb van der Ploeg gespeeld, in de vijfde editie van 2015 speelt Jim de Groot de rol van Jezus.

De vrijdag is een werkdag voor mij, mijn werkgever is niet Christelijk en dus mag ik vrolijk naar Nootdorp fietsen.

De zaterdag voor Pasen is gewoon een gezellige vrije zaterdag, ik ga met vrienden weer een rondje Kolonisten van Catan spelen, het zoveelste rondje sinds jaren. We houden geen score meer bij, het is voor de Olympische gedachte.

Deze Paas-zondag wordt denk ik een pyama-zondag, even rustig aan, geen gedoe, geen gerommel, lekker rustig voor mezelf.

De paas-maandag is voor een vriendin, zij viert deze maandag haar zestigste verjaardag, zo’n soort verjaardag waarbij ik voor mezelf zoiets had, waar blijft de tijd. Haar zus (mijn leeftijd) ken ik vanaf mijn dertiende, vriendin is negen jaar ouder, en zestig, nogmaals, waar blijft de tijd.

En dat is dan de Pasen voor me.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Het woord van deze week: http://www.drspee.nl/wot-deel-14-pasen/

22 maart 2015

#50books vraag 12: de oudste

Vraag 12: Wat is het oudste boek in jouw verzameling?

Het is weer een leuke vraag in de #50books serie van @petepel. Heb ik oude boeken? Een vraag waarbij Librarything me kan helpen. Boekengek die ik ben heb ik mijn hele verzameling in Librarything gezet en moet het heel makkelijk te vinden zijn.
Ik kwam bedrogen uit. ‘De Katjangs’ van J.B. Schuil meldt Librarything me, dat is in 1912 gepubliceerd. Ja, tot ik het uit de kast haal: ik heb een elfde druk, de Koninklijke Bibliotheek kan me vertellen dat de tiende druk uit 1962 stamt, die elfde druk is waarschijnlijk ongeveer even oud als ik.
‘A history of Europe’ dan? Die is uit 1935. Nee dus, het is een herdruk uit 1979.
‘Rebecca’ van Daphne du Maurier dan, 1938. Weer mis: Nederlandse vertaling zonder jaar.

Gelukkig is de volgende greep in mijn digitale boekenkast wel goed: ‘Het scherm gaat op’ van Cas van Dijk. Een boek dat ik in 2009 op de boekenmarkt op het Voorhout in Den Haag heb gevonden. Ik zoek altijd romans die over toneel en theater gaan, een tic van me die ik als redacteur van een amateurtoneelblad heb opgepikt. Dit was een leukerdje die de paar euro wel waard was. En dat is dus het oudste boek uit mijn verzameling.